h1

Uzakdoğu eğlence endüstrisini tanıyalım

January 26, 2013

Uzakdoğu eğlence endüstrisini tanıyalım

Bizler ve Avrupalılar ağırlıklı olarak Amerikan eğlence endüstirisiyle yetişsek de ülkemizden kilometrelerce uzakta olan Uzakdoğu bölgesi de yavaş yavaş dünyadaki eğlence endüstrisine olan yeni etkisiyle bugünkü bloğumda konuğum  olmayı hak etti. Bolca mistik kültür ve bol bol da farklılık kokan bu coğrafya son bir kaç yılda özellikle müzik grupları ve filmleri ile batıya daha fazla eğlence ihraç eden bir duruma gelerek yüz milyonlarca dolarlık dev bir endüstri boyutuna ulaştı.

Bundan daha eski zaman dilimlerine gidecek olursak karşımıza ilk çıkacak olan benim de küçüklüğümde bol bol izlediğim Japon çizgi filmleri ve Çin Kungfu filmleri olacaktır. Bu iki tür günümüzde de dünyada milyonlarca insan tarafından takip edilmeye devam etmekte ve hepimizin bildiği gibi birçok Japon çizgi  filmi Amerikan sineması tarafından beyaz perdeye aktarılmaktadır. Bunun yanında  güçlenen ekonomisiyle birlikte artık Çin filmleri de milyonlarca dolar harcayarak Hollywood’dan hiç de aşağı kalmadıklarını göstermektedirler.

Genel olarak baktığımız zaman özellikle televizyon programları açısından en yaratıcı ve aktif olan ülkenin Japonya olduğunu söyleyebilirim. Fakat son bir kaç yıldır özellikle Güney Kore’nin dev firmalarının dünyada ön plana çıkmasıyla beraber Koreli grupların Asya‘yı ele geçirmeye başlamış olmaları da gözden kaçırılmamalıdır. Super Junior ile başlayan furyaya eklenen Girl’s Generation ve 2012 nin bombası PSY ’da aynı şekilde Kore’nin eğlence endüstrisindeki yeni gücünü gözler önüne sermektedir.  Bundan 5-10 sene öncesine gidecek olursak Kore ismini pek duymazken artık Kore, dünyanın ve özellikle de Asya ’ nın yeni eğlence merkezi  olarak göze çarpmaktadır.

Batının çok sayıda büyük televizyon yapımları da artık bu ülkelerin yapımcıları tarafından da büyük ilgi görmektedirler. Özellikle Çin ‘in büyük televizyon kanalları binlerce dolar harcanan tv şovları ile milyonları ekrana çekmeyi başarmaktadırlar. Hatta yaşadığım Tayvan adasından da çok sayıda Tayvanlı, Çin’deki tv şovlarına katılarak kendilerini daha büyük coğrafyalara tanıtmayı başarmaktadırlar.  Durum böyle olunca da sektör giderek büyümekte ve daha bir renkli hale gelmektedir. Elbette ki bu rengin yanında rekabet de hiç olmadığı kadar kızışmaya başlayarak çok sayıda yıldız adayının ortaya çıkmasına veya yok olmasına sebeb olmaktadır.

Tekrardan Japonya ya dönecek olursak, Japonya’ nın yıllardan beri var olan ekonomik üstünlüğü çevre ülkelerde Japon kültürünün yayılmasında en büyük etkenlerin başında gelmektedir. Sayısız Japon film kahramanlarının oyuncaklarından tutunda online oyunlara kadar Uzakdoğu’da Japon çılgınlığı halen sürmeye devam etmektedir. Sevimli kedi Hello Kitty veya One Piece çizgi film karakterlerinin yapmış olduğu ekonomik harcamanın boyutu milyonlarca doları çoktan geçmiş olması açısından büyük bir örnek oluşturmaktadırlar. Tayvan adasında da çok sayıda genç ve hatta orta yaşlı insan, sırf bu ürünleri alabilmek için birbirleri ile neredeyse yarışır hale gelmişlerdir. Aynı şekilde kızların giyimleri ve makyajları da Japon kültüründen etkilenmeye devam etmektedir. 100 milyonu geçen nüfusu ile Japonya hem usta yönetmenleri hem de büyük oyuncularıyla da dünya eğlence endüstrisinde kendisine has olan yerini bugün de başarıyla korumaktadır ve Uzakdoğu için önemli bir eğlence merkezi durumundadır.

 

Çin ise tarihi ve kültürel mirasının sayesinde bugün çoğu sinemasever tarafından bilinmekte olan bir ülkedir. Belki derinlemesine bilinmez ama Bruce Lee dediğiniz anda ufak çocuklar bile size bir kaç kelime söyleyebilirler. Japonya gibi Çin de kendine has olan özellikleri sayesinde dünyada belli bir pazara sahiptir. Bu pazarda da çok sayıda Çinli oyuncu önce Çin sonra da Amerikan filmlerinde karşımıza çıkarak eğlence endüstrisinde olan görevlerini başarıyla yerine getirmektedirler. Bunların yanında Çin’ in Hong Kong bölgesi onlarca yıldır süre gelen oyuncu ve yönetmen fabrikası olma rolünü de hala üstlenmeye devam etmektedir.  Hong Kong’lu şarkıcıların sahnelerinden tutun da kostümlerine kadar oldukça sağlan şovlar yaptıklarını söyleyebilirim. Onların da etkilendikleri yer ise tüm dünyanın olduğu gibi Amerikan eğlence endüstrisidir.

 

Japonya’dan ve Çin’den az biraz bahsettikten sonra elbette ki sıra mutlaka ama mutlaka Güney Kore’ye gelmelidir. Şunu çok açık söyleyebilirim ki,  bugün Kore bu iki ülkenin de önüne geçecek kadar büyük bir eğlence endüstrisi etkisine sahiptir. Sadece bir şarkısı ile dünyayı kasıp kavuran güneş gözlüklü PSY  Kore’nin 2012 senesinde dünya eğlence endüstrisine en büyük hediyesidir ve hatta damgasıdır.  Aynı zamanda Kore firmalarının ardı ardına büyük kar rakamları açıklamaları ve kendi yıldızlarına sponsor olmaları da Kore’nin hem Asya hem de dünyadaki etkisini daha kalıcı kılmaktadır. PSY den önce Super Junior ve Girl’s Generation gruplarının Asya’ yı nasıl salladıklarını söylememize bile gerek yoktur. Çünkü bu gruplar şu anda milyonlarca hayranı olan dev bir para kazanma makinasına dönüşmüş durumdadırlar. Kore müzik gruplarının yanında dizileri de Asya da bolca izleyiciye sahip olması açısından büyük bir ekonomik etkiye sahiptir. 50 Milyonluk bir nüfusa oranla aslında Kore’nin yapmış olduklarını rahatça boyundan çok büyük işler olarak nitelendirebiliriz.

 

Küçük Çin olarak nitelendirilen Tayvan da kendi boyutuna oranla büyük bir potansiyele sahip olmasıyla özellikle Çince konuşulan coğrafyada etki yapmaatadır. Bugün çok sayıda Tayvanlı yıldız Çin’in en çok sevilen ve weibo sitesinde en çok takipçisi olan yıldızların başında gelmektedirler. Tayvan’ın da Çinli olması ve aynı kültürü yaşaması kendi yıldızlarına Çin de büyük avantajlar sağlamaktadır. Tek parti ile yönetilen Çin Halk Cumhuriyeti’ nin aksine Tayvan da yaşanan rahat ortam Kıta Çin seyircilerini de Tayvan programlarına çekmek de ve çok sayıda Tayvan tv şovu Çin de beğenilerek izlenmektedir. Tayvanlı şarkıcılar da önce Tayvan adasında parladıktan sonra soluğu Çin de almakda ver ardı ardına büyük konserler vererek milyonlarca insanı coşturmaktadırlar.

 

Elbette ki Uzakdoğu bölgesi bir Amerikan eğlence endüstrisi kadar farklılık veya geniş haraket alanı şu anda sağlayamayacak kadar geridedir ama zaman içerisinde Uzakdoğu da çok daha renkli bir eğlence endüstrisi olacağı tahmini de yalnış sayılmaz. Kısaca özetleyecek olursak Jet Li’sinden Ang Lee’sine veya PSY’ından Takeshi Kaneshiro’suna kadar Uzakdoğu çok sayıda yetenekli sanatçıya sahiptir. Kimisi elinde mikrafonu kimisi ise mini eteğiyle milyonlarca insana eğlence sunmaya ve sektöre milyonlarca dolar akmasına sebeb olmaktadır. Bu yüzden de çok sayıda Batılı firma bu bölgede yatırımlar yapmakta ve eğlence endüstrisinden kendisine de pay kapmaya çalışmaktadır. Benim dileğim bu sektörde olan bir isim olarak, Türk kültürünü de bu zengin coğrafya ile birleştirerek Uzakdoğu eğlence endüstrisinde var olmaya devam etmektir.

İyi eğlenceler,

 

Rıfat KARLOVA

 

http://www.rifatkarlova.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: