h1

Televizyonda Potansiyel Seyirci

June 5, 2011

Daha önceden pek duymadığınız bir terim olsa da sanıyorum ki başlığı okur okumaz “Potansiyel Seyirci” hakkında ne demek istediğimi az da olsa tahmin etmişsinizdir. Potansiyel seyirci demek aktif olarak televizyonla arası pek olmayan fakat her an kendisine göre güzel bir şey bulduğu zaman izleyebilecek olan seyirci demektir. Bu tip seyirci profili özellikle Türkiye’de eğitimli kesim arasında en yaygın olan seyirci grubudur. Çünkü eğitimli televizyon izleyicisi genelde daha seçici davranmakta ve İngilizce yayın yapan kanalları da tercih listesinde bulundurmaktadır. Bu yüzden de bu potansiyel izleyiciler yayınlanan herşeyi izlemezler.

Bu kesimin sayısı hakkında tam anlamıyla bir bilgi veremesem de 5 ile 10 milyon arasında olduğunu tahmin ediyorum. Genelde eğitimsiz ve düşük gelirli olan kesim izlediği programların içeriğini pek fazla sorgulamaz. Oturup boş boş televizyona bakmak bile bazen yeterli olabilmektedir. Bu durumda da çok kaliteli bir program izleme alışkanlığı edinemeyen eğitimsiz ve düşük gelirli grup televizyonda yayınlanan dram, acitasyon, yarışma, kadın programları vb içerik bulunduran programlara daha çok odaklanır. Bu kesimin Türkiye’de oranı yüksek olduğu için de programlar genelde onlara göre yapılandırılır.

Potansiyel seyirciler ise kendilerini daha kaliteli eğlendirebilecek programları ararlar. Bu kesim dış dünyada yayınlanan programlar hakkında  da bilgilidir. İngilizceleri iyi olmasa bile alt yazılı yabancı programları izlemekten zevk alırlar. Sohbet programlarından daha kaliteli sonuç beklerler ve televizyonda izledikleri kişileri daha sert eleştirebilirler. Potansiyel izleyiciyi kazanmak kolay değildir. Örneğin bir sohbet programı konser havasında geçtiği an bu seyirciler ekrandan uzaklaşırlar.  Potansiyel izleyiciler sinemaya da  ilgilidirler. Çok sayıda yabancı film izlemişlerdir ve dış dünyada olan bitenlere karşı daha doğru tespitlerde bulunabilirler.  Conan O Brien’da izlerler, Simpsons ile de vakit geçirirler. Türkiye’de izledikleri programları dış dünya ile kıyaslarlar.

Potansiyel izleyici grubu içinde televizyondan oldukça uzaklaşmış olan kişiler de bulunmaktadırlar. Televizyonu neredeyse arada bir bakmak amacı ile açtıkları için çoğu zamanda karşısında 1 saatten fazla zaman geçirmezler. Bu gezinti sırasında kayda değer bir şey yakalarlarsa oturup izleyebilirler. İşte bu yüzden de kendilerine “Potansiyel İzleyici” denmektedir.

Bu grubu kazanmak için geniş çaplı bir anket yapılmalı ve isteklerinin genel hatları belirlenmelidir. Sıradan programlar yerine daha özenilmiş ve eğlendirme potansiyeli daha yüksek program alternatifleri yaratıldığı zaman potansiyel izleyici de ekrana daha sıca bakacaktır. 5 ila 10 milyon arasında değişen bir rakama denk gelen bu seyirci grubu oldukça büyük bir rakamdır ve doğru program planlaması ile kanallara büyük bir güç kazandırabilecek kadar önemlidirler.

 

Rifat Karlova

http://www.rifatkarlova.com

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: