h1

Oyuncu olmak isteyenlere öneriler

March 25, 2011

Oyunculuk aslında içerisinde olmayanlara göre dışarıdan bakıldığında hakkında çok kısıtlı yorum yapılabilecek bir konu olsa da aslında içerisinde olan ve bu alanda kariyer yapmak isteyenler için oldukça önemli bir meydan okuma anlamına gelmektedir. Hem dünya hem de Türk sinemasındaki kaliteli oyuncuları görüp de hayran kalmayan insan sayısı sanıyorum ki oldukça azdır. (Az önce Michael Douglas’ın bir filmini izledim. Adama hayran kalmamak elde değil.)

Oyunculuk alanında kariyer yapmak isteyen çok sayıda kişi her gün ajans kapılarında beklemekte ya da amatör olarak yaşamlarını sürdürmektedirler. İçlerinden daha şanslı olanlar bu işin eğitimini alabilecekleri okullara gitmekte ve şanslarını bir nebze de olsa arttırmaktadırlar. Peki oyuncu olmak isteyenler neler yapmalıdırlar?

Renkli Televizyon olarak dünya ve Türiye eğlence endüstrisine olumlu katkılar yapmak istediğimiz için bu konuda bir kaç nacizane önerimi sektöre girmek isteyen gençlerle paylaşmak istiyorum. Dilerim yararlı bir yazı hazırlamayı başarabilir sizlere küçük de olsa bir katkı sağlayabilirim.

Oyunculuk, kısaca başka bir karakteri canlandırmak anlamına gelmektedir. Bu canlandırma bir sahne ya da kamera önünde olmakta ve izleyenleri kimi zaman neşeli kimi zaman hüzünlü hikayelere götürmektedir. Oyunculuğun ilk başladığı yer çoğu sanatçının da yaşamış olduğu gibi daha en küçük yaşlarda çeşitli piyes ve oyunlarda yer almak ile atılır ve şansı yaver gidenler bir hayat boyu oyunculuk kariyerini sürdürebilirler. Bir kişi ne kadar çok farklı rolde tecrübe kazanırsa kendini o kadar çok geliştirebilir bu yüzden de oyunculuğunuzu sergileyebileceğiniz platformlara yakın olmak her zaman sizi bir adım öne geçirecektir.

Yaşınız ilerlemeye başladığı zaman oyunlarınız profesyonelleşmeye ve sergilediğiniz oyunlardan az da olsa bir gelir elde etmeye başladıkça artık bu alanda kendinize daha fazla yatırım yapma imkanına da sahip bulunuyorsunuz demektir. Her ne kadar ilk zamanlarda oyunculuktan çok para kazanılmasa da öğrendikleriniz ve geliştirdiğiniz yetenekleriniz sizi her an bir başka kapıya doğru sürükleme potansiyeline sahiptirler.

Elbette ki oyunculuk yapmak isteyen fakat ne yazık ki yetenekleri kısıtlı olanlar da olacaktır. Bu durumda belki de yapılacak en önemli hamle en azından kıvırabileceğiniz rolleri seçmek olacaktır. Baktınız bu da olmuyor ise o zaman belki de oyunculuk size göre değildir ve amatör olarak devam etmek daha doğru olacaktır. Bazı zamanlarda ise sadece belli rollerin adamı olarak o alanda kendinizi geliştirmek doğru bir karar olabilir bu yüzden yeteneklerinizin sınırlarını erken yaşta keşfetmeniz size büyük avantaj sağlayacaktır. (Amerika’da bunun örneği olan çok sayıda oyuncu vardır. Örneğin: Adam Sandler, genelde sevimli ve arkadaşça adam rollerinde karşımıza çıkmaktadır. )

Yeteneklerinizin kısıtlı olması sizin oyuncu olamayacağınız anlamına gelmez çünkü yetenek geliştirilebilir bir özelliktir fakat bunun için hem ciddi bir planlama yapmanız hem de profesyonel destek almanız gerekmektedir. Yoksa yetenekleriniz istediğiniz ölçü de gelişmeyecek ve oyunculuk kariyeriniz sorunlar yaşayacaktır. Ayrıca yeteneğinizin olup olmadığını iyice bilmelisiniz, yoksa boş yere zaman harcayarak başka bir yeteneğinizin ortaya çıkmasına engel olabilirsiniz.

Hollywood aktörlerine bakacak olursak çoğunun çocuk yaşlarda oyunculuk içine girdiklerini ve daha sonrasında bu alanda eğitim alarak kariyerlerini zirveye taşıdıklarını görebiliriz. Gerçi çok yetenekli olup kariyer yapamamış ve adını dahi bilmediğimiz isimler de elbette ki çoktur bu da bir gerçek. Bazen tüm çabanız ve yeteneklerinize rağmen keşfedilmeyebilirsiniz bunu da kabul etmeniz gerekmektedir.

Hollywood da ciddi anlamda kaliteli olan bay bayan oyunculara dikkat ederseniz hemen hepsi şarkı söyleyebilmekte ve çok iyi dans edebilmektedirler. Oyunculuk sadece karakteri canlandırmaktan başka bir çok yeteneğe de sahip olmak demek olsa da bu tarz bir kariyer yapan kişi sayısı sadece Hollywood’da değil Türkiye’de oldukça az sayıdadır.(Türkiye’de ne yazık kı son yıllarda çok daha azaldı.) Bunun sebebi sanıyorum ki sinema ve TV  sektörünün ülkemizde daha dar olmasıdır.  Türkiye’de çekilen dizi ve filmlere bakacak olursanız büyük yatırımlı müzikal filmler veya bütçesi 10 milyon doları geçen rakamlara ulaşan yapımlar bulamayacağınız için oyuncuların da yetenekleri bulundukları şartlara göre şekillenmektedir. Yoksa ülkemizde de oldukça kaliteli ve çok yönlü oyuncular bulunmaktadır. Sorun, yeteneklerini kullanabilecekleri platform henüz gerektiği şekilde oluşmamıştır. Bu yüzden de TV dizilerinde genelde çok derin olmayan rolleri oynamak zorunda kalmaktadırlar.  Hem çalışma şartları hem de teknik donanım eksikliği ve aynı zamanda bütçeler yüzünden oyuncuların da yetenekleri kısıtlanmaktadır.

Örneğin Amerika’da bir süper kahraman ya da astronot rolünden tutun da aklınıza gelmeyecek kadar zorlu rollerin içerisinde kendinizi bulabildiğiniz için oyunculuğunuzu çok daha farklı rollerde sergileyebilirken ülkemizde oyuncuların rol alacakları karakterlerin sayısı daha kısıtlıdır. (Örneğin bizde mafya babası, zengin aile reisi, polis, kabadayı, iyi aile kızı vb roller dizilerimizde karşımıza çıkmaktadırlar. )

Eğer imkan ve yetenekleriniz varsa mutlaka konservatuar eğitimi almanızı tavsiye ediyorum. Konservatuarda okuyamamak oyuncu olamayacağınız anlamına gelmez bu yüzden bunu da çok dert etmenize gerek yok. En azından çıkabildiğiniz kadar çok sayıda sahneye çıkmaya ve sonunda kendinizi kameralar önünde bulacak şansı yakalamaya çalışmanızı tavsiye ediyorum. İmkanınız varsa farklı roller de kendinizi deneyin, örneğin bir rolünüzde deliyi oynayıp diğer rolünüzde avukat karakteri ile seyirciyi şaşırtın. (Bakınız Johny Depp, Sean Penn, vb.)

Oyuncuların hayat hikayelerini okumanız onların tecrübelerini öğrenmeniz sizin için bir yol gösterici olacaktır. Ayrıca çok sayıda film izleyerek o filmlerde yer alan oyuncuların haraketlerini gözlemleyebilirsiniz. Ayrıca zaman zaman filmi durdurarak aynı sahneye kendinizi koymaya çalışmanızı tavsiye ediyorum. Zamanla buna alışacak ve farklı rollerde kendinizi en azından deneme imkanına sahip olacaksınız.

Oyunculuk kurslarına gidebilirsiniz ve kendinizi sürekli geliştirmeye çalışarak oyunculuğunuzu üst düzeye taşıyabilirsiniz. Bu alanda basılmış kitapları da okumanızı öneriyorum, bu sayede de çok yeni bilgiler edinebilirsiniz.

Oyunculuğu hafife almayın ve sürekli kendinizi yenileyin, çevrenizi iyi takip edin, film festivallerine katılın, farklı ülkelerin filmlerini izleyin ve bol bol oyunculuk fırsatı yakalayın. Bunların sonunda yavaş yavaş piyasadan isimlerle tanışmaya çalışın ve kendinizi gösterecek platformlarda bulunun. Profesyonel bir tanıtım dosyası hazırlayın, oyunlarınızı kameraya alın ve yapımcılarla paylaşın. Sosyal medya da bulunun ve bağlantılarınızı kuvvetlendirin. Bundan sonra elbette şansa ihtiyacınız olacak ve bir bakmışsınız önemli bir filmde önemli bir rol sizin olmuş ve oyunculuğunuzu artık milyonlara izletme şansını yakalamışsınız. Kim bilir?

Hepinize bol şans,

http://www.rifatkarlova.com

 

3 comments

  1. Heyecan verici bir yazı diyebilirim umutları yeşertiyor


  2. ben oyuncu olmak istiyorum fakat oyuncu olmak için neler yapacağımı bilmiyorum daha doğrusu hangi okullarda okuyacağımı hangi bölümleri seçeceğimi bilmiyorum bana yardımcı olabilirmisiniz ben şu anda antalya’dayım. 13 yaşındayım ve 7. sınıf öğrencisiyimmmm. lütfen bana yardımcı olun


  3. Cidden kendime güvenim yerine geldi. Daha önce 2-3 yıl eğitim almıştım. Şu an 14 yaşımdayım, 6 yaşımdayken başlamıştım 9 yaşıma kadar devam ettim. ama sonra bıraktım. ve şuan o kadar pişmanım ki. bu yıl tekrar oyunculuk eğitimine yönelmeye karar verdim. Ama bu sefer ciddi ciddi yöneleceğim.sbs sınavlarım yüzünden pek sosyal aktiviteye zamanım olmuyor maalesef. bu yıl son yılım olacak. daha sonra hem lisede hem de başka bir kursta devam edeceğim. aa bu arada, bazı filmlerin senaryolarını araştırıyorum. şu an elimde bikaç filmin senaryosu da bulunmaktaa.bu karakterleri canlandırmaya çalışıyorum. neyse, gerçekten çok teşekkür ederim böyle faydalı bir yazı yazdığınız için🙂



Leave a Reply

